De opbouw en inhoud
Door marktonderzoek en (open) databronnen zoals de BAG, het CBS en het Kadaster met elkaar te combineren en waar nodig aan te vullen met voorspellingsmodellen, wordt er veel bekend over elk GeoType. Denk aan het woningtype en de feitelijke WOZ-waarde, tot aan een nauwkeurige inschatting van de gezinssamenstelling en het inkomens- en opleidingsniveau van het huishouden.
Ieder GeoType is dus uniek en bevat kenmerkende informatie over socio-demografie en woning. Zo wonen Ambitieuze Trendvolgers meestal in een grote stad met uitgaansgelegenheden en restaurants dichtbij, terwijl Behoudende Weldoeners vooral hun intrek hebben genomen in rustige dorpen.
Intellectuele Cultuurliefhebbers zijn meestal ouder dan 60, Huiselijke Families vaak wat jonger en tussen de 30 en 50 jaar oud. En Creatieve Milieuliefhebbers zijn vaker dan gemiddeld ZZP’er, net als de Eigenzinnige Computerfanaten. Aan de hand van deze én vele andere inzichten, is het direct duidelijk op welke typen het best gefocust kan worden.