Alle thema's

Socio-demografie en woning

Basisinformatie over het huishouden, de woning
en de leefomgeving.

iphone-12-12-pro-1.jpg

De opbouw en inhoud

Door marktonderzoek en (open) databronnen zoals de BAG, het CBS en het Kadaster met elkaar te combineren en waar nodig aan te vullen met voorspellingsmodellen, wordt er veel bekend over elk GeoType. Denk aan het woningtype en de feitelijke WOZ-waarde, tot aan een nauwkeurige inschatting van de gezinssamenstelling en het inkomens- en opleidingsniveau van het huishouden.

Ieder GeoType is dus uniek en bevat kenmerkende informatie over socio-demografie en woning. Zo wonen Ambitieuze Trendvolgers meestal in een grote stad met uitgaansgelegenheden en restaurants dichtbij, terwijl Behoudende Weldoeners vooral hun intrek hebben genomen in rustige dorpen.

Intellectuele Cultuurliefhebbers zijn meestal ouder dan 60, Huiselijke Families vaak wat jonger en tussen de 30 en 50 jaar oud. En Creatieve Milieuliefhebbers zijn vaker dan gemiddeld ZZP’er, net als de Eigenzinnige Computerfanaten. Aan de hand van deze én vele andere inzichten, is het direct duidelijk op welke typen het best gefocust kan worden.

In de praktijk

De kennis van het thema socio-demografie en woning wordt ingezet voor onder andere:

  • Het optimaliseren van het assortiment, omdat de doelgroep bijvoorbeeld bestaat uit gezinnen met kinderen.
  • Het personaliseren van (e-mail)campagnes, door klanten een aanbod te doen dat past bij de huidige leef- en woonomgeving. Bijvoorbeeld door te variëren met beelden: gebruik een afbeelding van balkonaankleding voor de GeoTypen die vooral in flats en appartementen wonen, en een afbeelding van een tuin voor de GeoTypen met een eengezinswoning.

Weten wat dit onderzoeksthema voor elk GeoType inhoudt?

De socio-demografie en woning verschilt per type. Wilt u hier meer over weten? Of heeft u algemene vragen over dit thema? Laat uw informatie achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

* Verplicht veld. 

GeoType? Wij vertellen er graag meer over!

Contact