Alle thema's

Media- en internetgebruik

Informatie over het kijk- en leesgedrag, en het gebruik van internet en sociale media.

iphone-12-12-pro-3.jpg

De opbouw en inhoud

Voor het in kaart brengen van de levensstijl in Nederland voeren wij jaarlijks grootschalig marktonderzoek uit. Uit dit onderzoek komen veel lifestyle inzichten over elk GeoType. Denk aan het lezen van (digitale) dagbladen, de voorkeur voor televisiekanalen, de tijd op het internet en het gebruik van sociale media.

Ieder GeoType is dus uniek en bevat kenmerkende informatie over media- en internetgebruik. Zo blijven Betrokken Senioren via de papieren krant op de hoogte van al het laatste nieuws, Ondernemende Internetgezinnen via de digitale krant en Online Netwerkers via losse artikelen.

Gezinsgerichte Voordeelzoekers kijken het liefst naar commerciële tv-zenders, terwijl Huiselijke Families meer gebruikmaken van streamingdiensten. En Creatieve Milieuliefhebbers gebruiken de media voornamelijk als informatiebron, Modale Sportfanaten als amusement.

In de praktijk

De kennis van het thema media- en internetgebruik wordt ingezet voor onder andere:

  • Het gerichter besteden van het mediabudget, door alleen te adverteren in de media waarvan het bekend is dat de doelgroep er een voorkeur voor heeft.
  • Het afstemmen van de tone of voice op een doelgroep. Bijvoorbeeld door meer beelden te gebruiken en storytelling toe te passen op de typen die meer gefocust zijn op amusement dan op informatie.

Weten wat dit onderzoeksthema voor elk GeoType inhoudt?

Het media- en internetgebruik verschilt per type. Wilt u hier meer over weten? Of heeft u algemene vragen over dit thema? Laat uw informatie achter, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

* Verplicht veld. 

GeoType? Wij vertellen er graag meer over!

Contact